Post-Picasso

Michael FitzGerald • 27 mars 2015

SUMMARY OF TALK/RÉSUMÉ

 

The topic of contemporary artists’ responses to Picasso is vast. Yet, it has largely been ignored by the art world until very recently. In 2014, I curated Post-Picasso: Contemporary Reactions for the Museu Picasso in Barcelona, the first exhibition addressing this subject on a global scale. Much of the commentary about Picasso in recent decades has been wrapped up in assumptions that he embodied outdated conceptions of art: patriarchal, Euro-centric, craft-based, and a practice primarily narrowed to painting and drawing. The most pointed of these, in my view, is the issue of cultural imperialism. In order to address this issue, I organized Post-Picasso to focus on the relevance of Picasso’s work in a broad frame of reference. Artists outside the West offer the best chance of refreshing the discussion and defining new viewpoints. The exhibition included the work of 40 artists from more than 25 countries in Africa, Asia, South America and the Middle East, as well as Europe and the United States. The presentation followed the choices of these artists by defining gathering themes that reflected the ways the artists have engaged Picasso. Although the responses are extremely varied, in recent decades many have focused on five aspects of Picasso’s oeuvre: Guernica and Les Demoiselles d’Avignon and three periods–his late work, the Surrealist years and the phase of the Blue and Rose.

Ce que les artistes contemporains font de Picasso aujourd’hui est un vaste sujet – du reste largement ignoré du monde de l’art jusque très récemment. En 2014, j’ai organisé l’exposition « Post-Picasso: Contemporary Reactions » au Museu Picasso de Barcelone, c’était la première exposition à considérer la question à l’échelle mondiale. La plupart des considérations sur Picasso ces dernières décennies partent du postulat qu’il incarne une conception de l’art dépassée : patriarcale, eurocentrique, artisanale, dont la pratique se restreint principalement à la peinture et au dessin. Le plus important dans tout cela est, à mon avis, la question de l’impérialisme culturel. C’est pour la traiter que j’ai organisé « Post-Picasso », en élargissant le regard aux points de vue les plus larges sur l’œuvre de Picasso et son actualité. Les artistes non occidentaux ont la capacité de renouveler les discours et les visions sur l’œuvre de Picasso. Quarante artistes venus de plus de vingt-cinq pays d’Afrique, d’Asie, d’Amérique du Sud et du Moyen-Orient, mais aussi d’Europe et des États-Unis, figuraient dans cette exposition. La scénographie déroulait les thèmes choisis par les artistes et exprimant leur rapport à Picasso. Malgré l’extrême variété des réponses, cinq aspects de l’œuvre de Picasso rallient beaucoup de suffrages : Guernica, Les Demoiselles d’Avignon et trois périodes : les dernières années, les années surréalistes et les périodes bleue et rose.

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BIOGRAPHY/BIOGRAPHIE

 

Michael FitzGerald curated Post-Picasso: Contemporary Reactions at the Museu Picasso in Barcelona (2014) and Picasso and American Art at the Whitney Museum of American Art in New York (2006) among other exhibitions.  He is the author of Making Modernism: Picasso and the Creation of the Market for Twentieth-Century Art (1995) and essays for the catalogues of Picasso in Contemporary Art (Deichtorhallen, Hamburg, 2015) and Picassomania (Grand Palais, Paris, 2015), among many texts. His criticism is published regularly in The Wall Street Journal.  He is Professor of Fine Arts at Trinity College in Hartford, Connecticut.

Michael FitzGerald a été le commissaire de « Post-Picasso: Contemporary Reactions » au Museu Picasso de Barcelona (2014) et de « Picasso and American Art » au Whitney Museum of American Art de New York (2006), entre autres expositions. Il est l’auteur de Making Modernism: Picasso and the Creation of the Market for Twentieth-Century Art (1995), et de nombreuses contributions à diverses publications dont les catalogues de « Picasso in Contemporary Art » (Hambourg, Deichtorhallen, 2015) et « Picasso.mania » (Paris, Grand Palais, 2015). Ses critiques sont régulièrement publiées par The Wall Street Journal. Il enseigne les arts plastiques au Trinity College à Hartford (Connecticut).

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