Like, Yet Unlike:

Technical Examination of Picasso’s “Verre d’absinthe” (1914)

Lynda Zycherman and Luise Mahler • 25 mars 2015

SUMMARY OF TALK/RÉSUMÉ

 

In 2014, the Conservation Laboratory and the Department of Painting and Sculpture of The Museum of Modern Art, New York, began a technical study of Picasso’s Verre d’absinthe–a series of six uniquely painted bronzes cast prior to World War I. To date, the comparative study has included versions from The Museum of Modern Art, the Leonard A. Lauder Cubist Collection, the Philadelphia Museum of Art, and the Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. In addition to posing the question, “How did Picasso make the Verre d’absinthe?” the study compares different versions to identify the series’ similarities and differences. So far, this in-depth examination has produced information about Picasso’s sculptural practice, technical data about the bronze casting and collage techniques, and possible restorations. Techniques used to analyze assembly processes, composition of the metal alloy, paint medium, pigments, casting processes, and Picasso’s painting style have included visual examination, X-radiography, X-ray fluorescence, and Fourier Transform Infrared Spectroscopy (FTIR). These examinations have revealed a consistent assembly technique and metal composition between the four examined casts, and yielded information about the paint medium and pigments. On the one hand, these findings are germane to scholars invested in studying Picasso’s Verre d’absinthe series in particular. On the other, the still on-going research anticipates to offer more in-depth knowledge about the artist’s polychrome sculpture, which remains understudied.

Lynda Zycherman, Conservator of Sculpture; Luise Mahler, Assistant Curator; Chris McGlinchey, Conservation Scientist; Ana Martins, Conservation Scientist (MoMA, New York)

En 2014, le laboratoire de conservation-restauration et le département des peintures et sculptures du Museum of Modern Art à New York ont entrepris une étude technique du Verre d’absinthe de Picasso, décliné en une série de six sculptures originales en bronze, moulées et peintes avant la Première Guerre mondiale. À ce jour, l’étude comparative inclut les versions de la Leonard A. Lauder Cubist Collection, du Philadelphia Museum of Art et de la Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. En plus de répondre à la question « Comment Picasso a-t-il fabriqué le Verre d’absinthe ? », notre étude recherche les similarités et les différences entre les œuvres de la série. Un examen approfondi a produit des informations sur la pratique de la sculpture chez Picasso, des données techniques sur la fonte du bronze, les techniques de collage, et a décelé d’éventuelles restaurations. Les analyses techniques utilisées pour déterminer l’assemblage, la composition de l’alliage, la technique picturale, les pigments, le processus de moulage et de la fonte, le style de peinture de Picasso ont eu recours à l’examen visuel, la radiographie X, la spectrométrie de fluorescence X, et la spectroscopie infrarouge à transformée de Fourier (IRTF). Les résultats ont permis de mettre en lumière une structure métallique similaire entre les quatre moulages, démontrant ainsi leur appartenance à la même série, et ont apporté des éléments concernant la technique picturale et les pigments utilisés. D’une part ces découvertes bénéficieront aux chercheurs qui travaillent sur la série des Verre d’absinthe, d’autre part cette étude entend accompagner la recherche actuelle dans l’analyse plus approfondie de la technique de la sculpture polychrome de Picasso, peu étudiée aujourd’hui.

Lynda Zycherman, conservatrice-restauratrice de sculpture ; Luise Mahler, conservatrice-adjointe ; Chris McGlinchey, expert en conservation préventive ; Ana Martins, experte en conservation préventive (MoMA, New York)

BIOGRAPHIES

 

Lynda Zycherman is Conservator of Sculpture at the Museum of Modern Art in New York. Zycherman received her B.A. from the City College of New York and her M.A. in Art History from the Institute of Fine Arts, New York University, from where she also graduated with an Advanced Certificate in Art Conservation from the Conservation Center. In 1975, as conservator at the Freer Gallery of Art in Washington, D.C., she specialized in the technical examination of ancient Chinese ceremonial bronzes. With Elisabeth West FitzHugh, she discovered, identified, and characterized two artificially produced Chinese pigments, Han blue and Han purple. In 1984 Zycherman joined the Sculpture Conservation Laboratory at the Museum of Modern Art, where she has researched a wide variety of topics including modern and contemporary sculpture, and has developed new methods for packing three-dimensional objects using laser scan and 3-D printing techniques.

Lynda Zycherman est conservatrice-restauratrice de sculpture au Museum of Modern Art (MoMA) de New York. Elle est diplômée en histoire de l’art du City College of New York et de l’Institute of Fine Arts de la New York University, et en conservation-restauration de ce dernier établissement. En 1975, alors qu’elle est restauratrice à la Freer Gallery of Art à Washington, elle se spécialise dans l’expertise technique des bronzes antiques de cérémonie chinois. Elle et Elisabeth West FitzHugh découvrent, isolent et caractérisent deux pigments chinois artificiels, le bleu Han et le violet Han. En 1984, Lynda Zycherman intègre le laboratoire de restauration des sculptures du MoMA où elle développe depuis un vaste programme de recherche concernant la sculpture moderne et contemporaine, dont un nouveau procédé d’emballage des objets en trois dimensions utilisant un scanneur laser et la technologie d’impression 3D.

 

Luise Mahler is Assistant Curator in the Department of Painting and Sculpture at the Museum of Modern Art in New York. She is an author and contributor to the exhibition catalogues Picasso Sculpture (New York, The Museum of Modern Art, 2015), Cubism: The Leonard A. Lauder Collection (New York, The Metropolitan Museum of Art, 2014) and The Postcard Age: Selections from the Leonard A. Lauder Collection (Boston, Museum of Fine Arts, 2012).

Luise Mahler est conservatrice-adjointe au département des peintures et des sculptures du MoMA à New York. Elle a été auteure et contributrice aux catalogues des expositions Picasso Sculpture (New York, MoMA, 2015), Cubism: The Leonard A. Lauder Collection (New York, The Metropolitan Museum of Art, 2014) and The Postcard Age: Selections from the Leonard A. Lauder Collection (Boston, Museum of Fine Arts, 2012).

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