Histoires d’Olga

Filtre de l’Histoire auprès de Picasso

Bernard Ruiz-Picasso et Joachim Pissarro • 27 mars 2015

Télécharger les actes de l’intervention/Download the paper of the talk :

RevoirPicasso-2015_J3_B.Ruiz-Picasso-J.Pissarro

BIOGRAPHIES

 

Bernard Ruiz-Picasso, né le 3 septembre 1959, est le petit-fils de Pablo Picasso, et le fils de Paul et de Christine Ruiz-Picasso. Il est l’organisateur d’importantes expositions consacrées à Picasso à un niveau international. Il vit et travaille à Bruxelles. Il est à l’origine, avec sa mère Christine Ruiz-Picasso, de la fondation du Museo Picasso Málaga, un centre d’études picassiennes dédié à la conservation, l’étude et l’exposition des œuvres de Picasso. Il est le président du conseil d’orientation du musée. Il a cofondé en 2002 la Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte (Faba), qui conserve une collection d’œuvres de Picasso mais aussi d’artistes de la scène contemporaine. La fondation soutient la création à travers les expositions, et favorise la connaissance et l’étude des œuvres de Picasso.

Bernard Ruiz-Picasso was born on 3 September 1959, the grandson of Pablo Picasso and son of Paul and Christine Ruiz-Picasso. He is the organiser of major Picasso exhibitions internationally. He lives and works in Brussels. With his mother Christine Ruiz-Picasso, he co-founded the Museo Picasso Málaga, a centre for Picasso studies which ensures that the work of Picasso is conserved, studied and exhibited. He is President of the Advisory Council of the museum. He is the Co-Founder of Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte (FABA), an art foundation set up in 2002 which holds a collection of works by Picasso as well as by contemporary artists. The aims of the Foundation include the study of the works by Picasso, support for contemporary art and participating in exhibitions.

 

Joachim Pissarro, né en 1959, est historien de l’art, chercheur et professeur. Il dirige les Hunter College Galleries et enseigne l’histoire de l’art au Hunter College of the City University of New York. Il a assuré des commissariats d’exposition au Kimbell Art Museum de Forth Worth, à la Yale University Art Gallery, et au Museum of Modern Art de New York. Il est depuis 2002 le directeur éditorial des publications de l’Institut Wildenstein. Il a récemment écrit l’ouvrage Wild Art avec David Carrier (New York, Phaidon Press, 2013), et sur www.joachimpissarro.com : Jeff Koons’s Antiquity Series–A Reflection on Acceptance, Joseph Beuys: Set Between One and All, Individualism and Inter-Subjectivity in Modernism: Two Case Studies of Artistic Interchanges – Camille Pissarro and Paul Cézanne, Robert Rauschenberg and Jasper Johns.

Joachim Pissarro (b. 1959) is an art historian, theoretician, educator, and director of the Hunter College Galleries, and Bershad Professor of Art History at Hunter College of the City University of New York. He has held curatorial positions at the Kimbell Art Museum, Forth Worth, the Yale University Art Gallery, and the Museum of Modern Art, New York. Since 2002, he has served as the Editorial Director of Wildenstein Publications. His recent writings include the book Wild Art, which he co-authored with David Carrier (New York, Phaidon Press, 2013), as well as Jeff Koons’s Antiquity Series–A Reflection on Acceptance; Joseph Beuys: Set Between One and All; and Individualism and Inter-Subjectivity in Modernism: Two Case Studies of Artistic Interchanges – Camille Pissarro and Paul Cézanne; Robert Rauschenberg and Jasper Johns (www.joachimpissarro.com).

Les propos émis dans le cadre des vidéos et publications des actes du colloque doivent être considérés comme propres à leurs auteurs ; ils ne sauraient en aucun cas engager la responsabilité du Musée national Picasso-Paris. Sous réserve des exceptions légales prévues à l’article L.122-5 du Code de la propriété intellectuelle, toute reproduction, utilisation ou autre exploitation desdits contenus devra faire l’objet d’une autorisation préalable et expresse de leurs auteurs.
The ideas and opinions expressed in the videos and publications of this seminar are those of their authors and do not necessarily reflect the opinion or position of the Musée national Picasso-Paris, nor does the Musée national Picasso-Paris assume any responsibility for them. All rights reserved under article L.122-5 of Code de la Propriété Intellectuelle. All reproduction, use or other exploitation of said contents shall be subject to prior and express authorization by the authors.