Picasso and the Thaw in Soviet Art

Susan E. Reid • 26 mars 2015

SUMMARY OF TALK/RÉSUMÉ

 

On 26 October 1956, a Picasso retrospective opened at the Pushkin Museum in Moscow, then moved to Leningrad, where it was shown from December 1-19 in the Hermitage. This was one of the first in a series of landmark events that (re-)introduced the Soviet audience to Western and early 20th century Russian modernism after two decades of very limited exposure to anything other than Socialist Realism or the 19th century Russian realists on which it was based. The Picasso retrospective took place in the tense and uncertain climate following Khrushchev’s denunciation of Stalin earlier that year. It opened just days after the Hungarian uprising against Soviet domination broke out. Along with other artistic events in the late 1950s, the Picasso exhibition raised questions about the parameters of realism. Thereby it fed into a cultural struggle between those who sought to maintain the status quo of Socialist Realism–along with the narrow, naturalistic conception of realism on which it was based–and more liberal, modernizing and internationalist forces, for whom Picasso served as an inspiration for a dynamic, expressive and modern form of realism.

Le 26 octobre 1956 s’ouvre une rétrospective consacrée à Picasso au musée Pouchkine de Moscou – elle est ensuite montrée au musée de l’Ermitage de Leningrad (auj. Saint-Pétersbourg) du 1er au 19 décembre. Ce fut l’un des premiers grands évènements visant à (ré)introduire auprès du public soviétique le modernisme occidental et russe du début du xxe siècle, après deux décennies où ce qui ne relevait pas du réalisme socialiste ou du réalisme russe du xixe siècle avait bien peu de chances d’être montré. La rétrospective Picasso a eu lieu dans le climat tendu et incertain qui a résulté du discours de Khrouchtchev dénonçant les actions de Staline en février de la même année. Elle est inaugurée quelques jours seulement après le déclenchement du soulèvement hongrois contre la domination soviétique. Avec d’autres évènements artistiques de la fin des années 1950, l’exposition Picasso souleva de nombreux débats sur la définition et le périmètre du réalisme. Par conséquent, elle participa à une lutte culturelle entre ceux qui voulaient maintenir le statu quo du réalisme socialiste – et sa conception étroite et naturaliste du réalisme – et des forces plus libérales, modernisatrices et internationalistes, qui utilisaient Picasso comme inspiration pour fonder un réalisme dynamique, expressif et moderne.

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BIOGRAPHY/BIOGRAPHIE

 

Susan E. Reid is Professor of Cultural History at Loughborough University, UK. She gained her PhD in History of Art from the University of Pennsylvania in 1996. She has published widely on the art and cultural history of the Soviet Union of the 1950s and 1960s, and is currently completing a project on everyday aesthetics, consumption, and homemaking in the last Soviet decades. Recent publications include “Everyday Aesthetics in the Khrushchev-Era Standard Apartment,” in Everyday Life in Russia Past and Present, ed. Choi Chatterjee, David Ransel, Mollie Cavender, and Karen Petrone (Indiana University Press, 2015); “Makeshift Modernity: DIY, Craft and the Virtuous Homemaker in New Soviet Housing of the 1960s,” in International Journal for History, Culture and Modernity 2, no. 2 (Amsterdam University Press, 2014); and “This is Tomorrow: Becoming a Consumer in the Soviet Sixties,” in The Socialist Sixties: Crossing Borders in the Second World, ed. Anne Gorsuch and Diane Koenker (Indiana University Press, 2013).

Susan E. Reid est professeur d’histoire culturelle à l’université de Loughborough (Grande-Bretagne). Elle a réalisé son doctorat en histoire de l’art à l’université de Pennsylvanie en 1996. Elle a publié de nombreuses contributions sur l’art et l’histoire culturelle de l’Union soviétique des années 1950 et 1960 et achève en ce moment un projet sur les questions d’esthétique au quotidien, de consommation et d’aménagement des foyers dans les dernières décennies soviétiques. Parmi les publications récentes, on peut citer “Everyday Aesthetics in the Khrushchev-Era Standard Apartment”, in Everyday Life in Russia Past and Present, sous la direction de Choi Chatterjee, Mary Cavender, Karen Petrone et David Ransel, Bloomington, Indiana University Press, 2015 ; “Makeshift Modernity: DIY, Craft and the Virtuous Homemaker in New Soviet Housing of the 1960s”, in International Journal for History: Culture and Modernity, vol. II, no 2, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2014 ; et “This is Tomorrow: Becoming a Consumer in the Soviet Sixties”, in The Socialist Sixties: Crossing Borders in the Second World, sous la dir. de Anne Gorsuch et Diane Koenker, Bloomington, Indiana University Press, 2013.

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