« Notre avenir est dans l’air »

Picasso and the Invention of Cubist sculpture, 1912-1914

John Finlay • March 25th, 2015

SUMMARY OF TALK/RÉSUMÉ

 

Cubism was the artistic counterpart of the upheaval that was happening in technology, manufacturing, and engineering–a transformation that required new working methods and materials of production. My paper particularises these ideas by showing that Picasso’s earliest Cubist sculpture relied heavily on the artist’s empathy with aviation pioneers, viewed as inventors, engineers, artisans and operatives, and his personal assimilation of that identity. Picasso’s constructions and wall assemblages have acquired great scholarly recognition, but as this paper makes evident using interrelated Cubist sculptures, paintings and collages of 1912-14 as my central focus, they justify a fresh investigation in the light of the new inventions and the labors of aviators and concomitant operators. This article not only elaborates on the scholarship of those who have proposed comparable ideas for the worker in the context of Cubism, but also makes effective use of (and responds to) some of the important technical findings and other scholarly material recently published in relation to Picasso’s Cubist work. Picasso’s pre-war sculpture was in close negotiation with the protocols and spectacles of the age, establishing a creative interaction that was more private and noteworthy than has hitherto been suggested, particularly in Cubist works he made between 1912 and 1914.

Le cubisme était l’expression artistique du bouleversement qui avait alors lieu dans la technologie, la fabrication et l’ingénierie, c’est-à-dire une transformation qui exigeait de nouveaux matériaux et de nouvelles méthodes de production. Ces notions sont ici mises en perspective à travers les premières sculptures cubistes de Picasso et la démonstration que l’artiste avait une profonde empathie pour les pionniers de l’aviation, considérés comme des inventeurs, des ingénieurs et des artisans qui ont été sources d’inspiration pour l’artiste. Si les constructions murales et les assemblages de Picasso ont fait l’objet d’une importante reconnaissance scientifique, reconsidérer les relations entre les sculptures, peintures et dessins cubistes des années 1912-1914 apparaît nécessaire à la lumière des inventions en matière aéronautique et de toute la chaîne humaine et technique qui y est liée. Par-delà les réflexions déjà menées sur la notion d’ « ouvrier » dans le cadre du cubisme, cet article utilise (et répond à) certaines constatations techniques importantes ainsi que des éléments de recherche récemment publiés en relation avec l’œuvre cubiste de Picasso. La sculpture d’avant-guerre de Picasso était en étroit dialogue avec son époque, dans une interaction créative, mais d’une façon plus privée que cela a pu être suggéré, et particulièrement dans l’œuvre cubiste entre 1912 et 1914.

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BIOGRAPHY/BIOGRAPHIE

 

John Finlay studied Art History and Theory at Essex University (1989-92) and received his MA (1993) and PhD from the Courtauld Institute of Art, London (1998). He is a historian of French history, specialising in 20th century modern art. International journals to which he has contributed include the Burlington Magazine and Apollo Magazine (both UK), where he has published articles on topics including Picasso, Giacometti, Cubism and Surrealism. His book Picasso’s World (2011) is published by Goodman Books (London) and Larousse (as Le Monde de Picasso). His forthcoming text Pop! The World of Pop Art is to be published by Carlton Books (London) in 2015. He is currently affiliated with Victoria University of Wellington as a Research Fellow (2013-2016). Finlay lives and works in Edinburgh, Scotland.

John Finlay a fait ses études de théorie et d’histoire de l’art à l’université d’Essex (1989-1992), avant de passer sa maîtrise et son doctorat au Courtauld Institute of Art de Londres (1998). C’est un spécialiste du xxe siècle français. Il contribue régulièrement aux Burlington Magazine et Apollo Magazine à propos de Pablo Picasso, d’Alberto Giacometti, du cubisme et du surréalisme. Son livre Picasso’s World (2011) a été publié par Goodman Books (Londres) et Larousse (Le Monde de Picasso, Paris, 2015). Pop ! The World of Pop Art est sa prochaine publication. Il est actuellement chercheur associé à la Victoria University de Wellington et vit à Édimbourg (Écosse).

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