The Hope of an Anonymous Art:
Picasso, Mallarmé, “Papier Collé”
Trevor Stark • 25 mars 2015
Trevor Stark • 25 mars 2015
Focusing on Pablo Picasso’s newspaper collages begun in 1912, which are known collectively as the papiers collés or pasted papers, this essay addresses the trope of anonymity or impersonality in Cubism in three ways: first, by reframing the much-debated questions of what, how, or whether we ? are meant to read in these works materially made of newspaper text; second, by tracing the genealogy of the anonymous aesthetic to the poetic theory and practice formulated by Stéphane Mallarmé in the last decades of the nineteenth century; and third, by ending with a demonstration of how Picasso chose his papers.
Cette communication se concentre sur les collages de papiers-journaux que Pablo Picasso commença en 1912, connus sous les termes de « papiers collés », et traite de trois façons le thème de l’anonymat ou de l’impersonnalité du cubisme. La première recadre les récurrentes questions sur quoi lire, comment le faire et s’il y a lieu de le faire à propos d’œuvres faites de coupures de presse ; la seconde retrace la généalogie d’une esthétique de l’anonymat liée à la théorie et à la pratique poétique formulée par Stéphane Mallarmé à la fin du XIXe siècle ; la dernière rend compte des modalités du choix des différentes coupures par Picasso.
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Trevor Stark is a PhD candidate in the History of Art and Architecture department at Harvard University, and a predoctoral fellow at the Leonard A. Lauder Research Center for Modern Art, Metropolitan Museum of Art, New York. He is currently completing his dissertation, which is entitled Total Expansion of the Letter: Cubism, Dada, Mallarmé.
Trevor Stark est doctorant en histoire de l’art et de l’architecture à l’université Harvard et lauréat de la bourse de recherche du Leonard A. Lauder Research Center for Modern Art au Metropolitan Museum of Art de New York. Sa thèse, “Total Expansion of the Letter: Cubism, Dada, Mallarmé”, est en cours d’achèvement.